وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

Cisco & MicroSoft Tech : English , Persian / تکنولوژی های سیسکو و مایکروسافت

وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

Cisco & MicroSoft Tech : English , Persian / تکنولوژی های سیسکو و مایکروسافت

وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

وبلاگ رسمی مهندس علی کسرایی.تلاش بر این است تا تجربیاتم رو بدون واسطه در اختیار علاقمندان قرار دهم

آخرین نظرات
پیوندها

آموزش شبکه از پایه (جلسه اول)

شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۴۳ ق.ظ
با سلام
قصد داریم از امروز شروع به آموزش شبکه از پایه بپردازیم که امیدواریم برای شما و  همه بازدیدکنندگان این سایت مفید واقع شود. خب برای اینکه بحث زیاد کلیشه ای و طولانی نشه میرم سر بحث آموزشی خودمون.شبکه های کامیپوتری؛ به مجموعه ای از کامیپوترهای مستقل گفته می شود که از طریق یک رسانه انتقال (کابل یا امواج رادیویی) به هم متصل شده و شروع به تبادل داده می کنند. منظور از مستقل بودن سیستم ها این هست که هر کامیپوتر می تواند به صورت تنها به کار خود ادامه دهد و فقط برای تبادل داده و اشتراک منابع از شبکه استفاده می کند، در ضمن مساله تبادل داده نیز به این موضوع اشاره دارد که برای سیستم ها نباید رسانه انتقال تاثیری در تبادل داده در شبکه داده داشته باشد.

  • در شبکه های کامیپوتری دو نوع رسانه انتقال به صورت کلی وجود دارد: 

1.کابل (Wire)

2.بی سیم (Wireless)

رسانه های فیزیکی یا کابل هم سیگنال های موجود در شبکه را از مبدا به مقصد هدایت می کنند و دارای استانداردهای زیادی می باشند و انواع مختلفی برای کاربردها دارند که از معروف ترین آنها می توان به کابلهای زوج بهم تابیده (Twisted Pair) و فیبرهای نوری (Fiber Optic) اشاره کرد.
کابلهای زوج بهم تابیده دارای دو نوع می باشد :

1.بدون روکش محافظ UTP

2. با روکش محافظ که خود دارای دو نوع ScTP و STP میباشند.

 نوع اول یعنی UTP پرکاربردترین نوع کابل در دنیای شبکه می باشد که در استانداردها سرعت های متفاوت به بازار عرضه شده اند و استقبال خوبی نیز از آنها در بازار شده است. رده بندی این نوع کابلها با اسم Cat  شروع می شود و معمولا بعد از آن یک عدد قرار می گیرد که نشان دهند فناوری کابل می باشد مانند Cat5. حال در بعضی از مواقع بعد از اعداد در این نوع نامگذاری ها یک حرف انگلیسی مانند ( e )قرار می گیرد که نشان دهنده این موضوع می باشد که کابل با همان فناوری قبلی فقط تغییراتی مختصر در آن بوجود آمده تا بتواند پهنای باند بیشتری برای سازگاری با تکنولوژی های جدید را داشته باشد. در شکل زیر می توانید انواع کابل را با مشخصات مهم آنها مشاهده نمایید.

utp


همانطور که هم که در تصویر بالا مشاهده می کنید حداکثر طول کابل 100 متر می باشد. تفاوت فیزیکی کابلهای بالا در قطر کابل ها و میزان پیچش آنها به دور هم برای کم کردن نویز های بیرونی می باشد که باعث مصرف بیشتر مس و در انتها باعث گرانتر شدن کابل خواهد شد.
در نوع با محافط کابلهای زوج بهم تابیده که کاربرد بیرون ساختمانی دارد بیشتر برای کابل کشی های مخابراتی استفاده می شود و که مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی، آفتاب و رطوبت دارند و به خاطر همین موضوع از انعطاف کمتری نسبت به کابلهای بدون روکش دارند.
در پست بعدی سعی خواهیم کرد در مورد فیبرهای نوری پست کاملی داشته باشیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی