وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

Cisco & MicroSoft Tech : English , Persian / تکنولوژی های سیسکو و مایکروسافت

وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

Cisco & MicroSoft Tech : English , Persian / تکنولوژی های سیسکو و مایکروسافت

وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

وبلاگ رسمی مهندس علی کسرایی.تلاش بر این است تا تجربیاتم رو بدون واسطه در اختیار علاقمندان قرار دهم

آخرین نظرات
پیوندها

آموزش شبکه از پایه (جلسه سوم)

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶ ق.ظ

با سلام و تبریک سال نو


با قسمت سوم از سری آموزش های شبکه در خدمت شما هستیم، این بخش به بررسی اجزای یک شبکه کامیپوتری خواهیم پرداخت.


اجزای شبکه کامپیوتری

همان‌طور که می‌دانید برای ایجاد شبکه‌های کامپیوتری در هراندازه و کاربردی باید بعضی از وسایل برای ایجاد آن استفاده شود تا بتوان یک شبکه کامپیوتری را ایجاد کرد. برای مثال در شکل زیر یک نمونه شبکه کامپیوتری را مشابه می‌کند که از چندین جز مختلف تشکیل‌شده است که به تشریح تک‌تک جزهای آن خواهیم پرداخت.

اجزا شبکه

کلاینت (Client): این جز از شبکه کامپیوتری به کاربر شبکه اجزا می‌دهد تا توسط آن به شبکه دسترسی داشته باشد و خود نیز جزئی از شبکه به شمار می‌آید. کلاینت می‌تواند یک سیستم معمولی، یک گوشی هوشمند و یا یک پایانه باشد، برای مثال اگر در شکل دقت کنید می‌بینید که چهار کلاینت در شبکه وجود دارند و می‌توانند با استفاده از رسانه انتقال به File Server دسترسی داشته باشند. در بعضی از کتب از این جز به‌عنوان مشتری، سرویس‌گیرنده و یا کاربر نهایی نیز نام بده می‌شود که همگی معرف همین موضوع هستند.


سرور (Server): به دستگاه‌های اغلب قدرتمند ازنظر منابع (حافظه، پردازنده...) گفته می‌شود که برای دادن یک یا چند سرویس خاص در شبکه از آن استفاده می‌شود.  در این مثال و شکل بالا یک فایل سرور (File Server) وجود دارد که برای نگه‌داری اسناد و فایلهای کاربران شبکه از آن استفاده می‌شود. از نامه‌ای دیگر سرور می‌توان به سرویس‌دهنده اشاره کرد.


هاب (Hub): در شبکه برای اتصال دستگاه‌ها به هم برای تبادل اطلاعات از دستگاهی به نام هاب (Hub) استفاده می‌شود. هاب یک جعبه با تعداد زیادی پورت بوده که از داخل این پورت‌ها به هم متصل می‌باشند. کار هاب گرفتن داده رسیده از فرستنده و ارسال آن روی تمامی پورت‌های دیگر بوده و در یک کلمه هاب اصلاً هوشمند نیست. در کل دو نوع هاب وجود دارد.


هاب

  •      هاب غیرفعال (Passive Hub): که عملاً یک جعبه پر از سیم بوده و تنها وظیفه‌ای که دارد این است که تمامی پورت‌های متصل به خود را به همدیگر وصل نماید.

  •        هاب فعال (Active Hub):  برخلاف مدل‌بالا این نوع از هاب علاوه بر این‌که اطلاعات رسیده از یک پورت را به‌تمامی آن‌ها ارسال می‌کند سیگنال رسیده از یک پورت را قبل از فرستادن تقویت و بعد آن را ارسال می‌کند.

از هاب امروزه بسیار کمتر استفاده می‌شود چون اینکه ازنظر امنیتی در سطح بسیار پایینی قرار دارد، برای مثال شما فک کنیز که در یک اداره می‌خواهید یک نامه مهم را برای مدیر ارسال نمایید اگر شما به یک هاب وصل باشید تمامی کسانیکه هم به هاب متصل هستند این بسته را دریافت خواهند کرد و اگر کسی در اینجا بخواهد در کار دیگران دخالت کند به راحتی می‌تواند بسته ارسالی به به دیگران را مشاهده نماید.


سوئیچ (Switch): برخلاف هاب سوئیچ قابلیت استفاده از آدرس در شبکه را دارد، پس هر بسته را فقط برای گیرنده آن ارسال می کند و برای همه ارسال نخواهد کرد که در ترافیک شبکه بسیار مفید خواهد بود و می توان سوئیچ را یک وسیله هوشمند دانست. قیمت آن نسبت به هاب بیشتر اما در مقابل کارایی آن نیز بالاتر می باشد. برخلاف هاب که در یک لحظه فقط یک سیستم می توانست ارسال کننده داده باشد با استفاده از سوئیچ می‌تواند تمامی کامپیوترهای شبکه همزمان برای هم داده ارسال نمایند بدون مشکل تصادم در شبکه.

سوئیچ

مسیریاب (Router): روتر یا مسیریاب برخلاف دو مدل بالا بسیار گران قیمت تر و کارایی آن نیز بیشتر در شبکه‌های بزرگتر می باشد. معمولا مسیریاب ها پورتهای کمتری نسبت به سوئیچ ها دارند و کار مسیریابی بین شبکه‌های مختلف با فناوری های مختلف را انجام میدهند. همچنین مسیریاب ها در داخل خود از فناوری های مختلفی نظیر DHCPNAT و غیره استفاده می کنند.

مسیریاب

در پست بعدی به شرح شبکه های کامیپوتری از نظر اندازه و گستره پوشش آنها خواهیم پرداخت.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۱/۱۴
  • ۲۱۰۷ نمایش
  • Admin-2

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی