وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

Cisco & MicroSoft Tech : English , Persian / تکنولوژی های سیسکو و مایکروسافت

وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

Cisco & MicroSoft Tech : English , Persian / تکنولوژی های سیسکو و مایکروسافت

وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

وبلاگ رسمی مهندس علی کسرایی.تلاش بر این است تا تجربیاتم رو بدون واسطه در اختیار علاقمندان قرار دهم

آخرین نظرات
پیوندها

آموزش شبکه از پایه (جلسه چهارم)

پنجشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۶، ۰۷:۳۵ ب.ظ

با سلام خدمت خوانندگان گرامی

همان‌طور که در پست قبل قول داده در این پشت به بررسی شبکه‌های کامپیوتری ازنظر گستره پوشش آن‌ها و فنّاوری‌های مرتبط با هرکدام خواهیم پرداخت. پس با قسمت چهارم از سری آموزش‌های شبکه از پایه با ما همراه باشید.

دسته‌بندی شبکه‌های کامپیوتری از دیدگاه مقیاس بزرگی

شبکه‌های کامپیوتری را می‌توان بر اساس مقیاس‌های فراوانی دسته‌بندی کرد. یکی از این دسته‌بندی‌ها مقیاس شبکه و نیز گستره پوشش هر نوع فناوری شبکه کامپیوتری است که هرکدام از این موارد دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و نیز وسایل ارتباطی مخصوص به خود می‌باشند. به‌طورکلی شبکه‌های کامپیوتری از این منظر به 6 قسمت تقسیم خواهند شد :


1-      شبکه‌های شخصی PAN

2-      شبکه‌های محلی LAN

3-      شبکه‌های کمپس  CAN

4-      شبکه‌های بین‌شهری MAN

5-      شبکه‌های منطقه‌ای RAN

6-      شبکه‌های گسترده WAN

  که در ادامه به شرح هرکدام از این فناوری‌های خواهیم پرداخت.


شبکه‌های شخصی PAN

واژه PAN که برگرفته‌شده از سرواژه Personal Area Network است، همان‌طور که از نامش پیداست وسعت بسیار کمی را تحت پوشش قرار خواهد داد. این شبکه‌ها برای محدوده زیر ده متر استفاده می‌شوند و دارای مالکیت فردی دارند که برای اتصال دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه، دستگاه فکس، چاپگر، اتصال هارددیسک خارجی، وسایل ضبط صدا و بسیاری دیگر از این موارد به سیستم شخصی می‌باشند. اساس کار این شبکه‌های پیکربندی آسان و بدون نیاز به زیرساخت و نیز ارزان بودن آن می‌باشد. تکنولوژی‌های استفاده‌شده در این فناوری در دو حالت باسیم (USB) و بدون سیم (Bluetooth) می‌باشد  که اگر در حالت دوم یعنی بی‌سیم استفاده شود معمولاً با نام WPAN شناخته و معرفی خواهند شد.


pan


شبکه‌های محلی LAN

به‌احتمال فراوان واژه شبکه‌های محلی را بارها شنیده‌اید. این واژه برگرفته‌شده از سرواژه Local Area Network است. ازنظر اندازه و وسعت تحت پوشش این شبکه‌ها محدود به فاصله حدود یک تا دو کیلومتر محدود بوده و در مالکیت سازمان‌های کوچک و نهادهای آموزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این نوع از شبکه‌ها به علت کوچک بودن و کم بودن تعداد ایستگاه‌ها مزایای فراوانی را به همراه دارند که به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد که عبارت‌اند از :


1-       نرخ ارسال و سرعت‌بالا

2-       هزینه راه‌اندازی پایین

3-       راه‌اندازی سریع و نگهداری آسان‌تر نسبت به رقبا

4-       مدیریت آسان‌تر (به علت محدود بودن دستگاه‌ها)

lan

امروز از این فناوری در دو نوع باسیم (اترنت IEEE 802.3) و یا بی‌سیم( Wi-FiIEEE 802.11 ) استفاده می‌شود که دو مورد ذکرشده در داخل پرانتز دو مورد از معروف‌ترین و پرکاربردترین نوع‌های استفاده شونده در این نوع فناوری شبکه می‌باشند.


شبکه‌های کمپس  CAN

این نوع از فناوری شبکه معروف به کمپس (Campus Area Network) ازنظر وسعت پوشش کمی بزرگ‌تر از شبکه‌های محلی را شامل می‌شود. برای مثال یک دانشگاه را در نظر بگیرید که دارای چندین ساختمان و دانشکده در محیط دانشگاه می‌باشد. هر ساختمان برای خود دارای شبکه داخلی (LAN) بوده و اطلاعات را در کل ساختمان به اشتراک درمی‌آورد. حالا برای اینکه بتوان تمامی دانشکده‌ها و در اصل تمامی ساختمان‌ها را در یک شبکه کلی به همدیگر ارتباط داد و آن‌ها را به هم متصل نمود باید از فناوری که موسوم به کمپس می‌باشد استفاده کرد. همان‌طور که در مثال ذکرشده از این فناوری برای اتصال چندین LAN به هم استفاده می‌شود.


can


شبکه‌های بین‌شهری MAN

همان‌طور که از نام (Metropolitan Area Network) این فناوری برمی‌آید مناسب استفاده از سطح یک شهر است. برای مثال می‌توان یک سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) را مثال زد که  می‌خواهد در سطح یک شهر اینترنت بی‌سیم ارائه دهد. این شرکت می‌توان با نصب دکل‌هایی در بعضی از نقاط شهر از فنّاوری (IEEE 802.16) برای این کار استفاده نمایید. از این فناوری برای اتصال شبکه‌های محلی (LAN) استفاده می‌شود.


man


شبکه‌های منطقه‌ای RAN

برگرفته از کلمه بوده Regional Area Network و ازنظر گستره تحت پوشش این نوع فناوری می‌توان به شبکه‌های استانی و یا ایالتی را نام برد که عموماً با ارائه اهداف خاص پیاده‌سازی می‌شوند. موارد استفاده دیگر این فنّاوری اتصال شبکه‌های شهری به هم می‌باشد.


شبکه‌های گسترده WAN

بزرگ‌ترین نوع شبکه‌های کامپیوتری ازنظر وسعت Wide Area Network بوده که به‌طور اختصاری WAN نامیده می‌شود که از آن برای اتصال شبکه‌های شهری و منطقه‌ای به هم استفاده می‌شوند که در آن برای اتصال شبکه‌های شهری از زیرساخت اینترنتی استفاده می‌شود و ارسال داده‌ها بر روی اینترنت قرار می‌گیرد. از این فناوری در کتب و مقالات به‌عنوان زیرساخت اینترنت نیز نام‌برده می‌شود. از فناوری‌های موجود و مورداستفاده در این محدوده می‌توان به فناوری‌های ATM و Frame Relay بر روی شبکه گسترده نام برد.


wan 

با نظرات خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب یاری کنید.

 با تشکر

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۱/۲۴
  • ۱۲۹۸ نمایش
  • Admin-2

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی