وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

Cisco & MicroSoft Tech : English , Persian / تکنولوژی های سیسکو و مایکروسافت

وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

Cisco & MicroSoft Tech : English , Persian / تکنولوژی های سیسکو و مایکروسافت

وبلاگ پژوهشی - آموزشی دانش شبکه

وبلاگ رسمی مهندس علی کسرایی.تلاش بر این است تا تجربیاتم رو بدون واسطه در اختیار علاقمندان قرار دهم

آخرین نظرات
پیوندها

آموزش شبکه هفتم (مدل TCP/IP)

دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷ ق.ظ

با سلام خدمت خوانندگان گرامی

در ادامه آموزش از سری آموزش های شبکه از پایه در قسمت هفتم توجه شما را به تشریح مدل TCP/IP جلب می کنم.

در ادامه سری آموزش‌ها شبکه در این قسمت به بررسی یکی دیگر از مدل‌های مرجع که درواقع خیلی‌ها امروز اینترنت را بر پایه این مدل می‌دانند می‌پردازیم. این مدل به نام TCP/IP نام‌گذاری شده و نسبت به مدل مرجع OSI تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد که در ادامه به توضیح در این حیطه خواهیم پرداخت.

مدل TCP/IP در اول به‌صورت رایگان و در محیط دانشگاهی عرضه‌شده و همت‌های بسیاری در این زمینه انجام‌شده تا امروز این پروتکل به پروتکل اصلی و پایه اینترنت موجود و در حال کار باشد. یکی از مهم‌ترین عواملی که شبکه‌های بزرگ و کوچک در سرتاسر دنیا را به هم ارتباط داده داشتن یک پروتکل استاندارد و یکسان بوده که امروز دیگر از آن به عنوان TCP/IP یاد می‌کنند. این پروتکل خود شامل بسیاری زیادی از پروتکل‌های متنوع برای کاربردهای مختلف تحت شبکه می‌باشد که هر نوع کاربر و کاربرد را از به‌کارگیری پروتکل دیگر بی‌نیاز کرده است.

این مدل همان‌طور که در شکل زیر نشان داده‌شده است از چهار لایه تشکیل‌شده و با مدل OSI مقایسه شده است.

در این مدل همان‌گونه که در شکل مشخص است بعضی از لایه‌های مدل OSI در یک‌لایه جمع شده و کارهای آن‌ها را در خود جمع کرده است. چهار لایه و نیز کارهای انجام شده توسط هر کدام را در ادامه شرح خواهیم داد.

لایه واسط شبکه (Network Interface)

این لایه، اولین لایه از مدل TCP/IP بوده که  معادل دو لایه اول مدل OSI یعنی لایه‌های Physical و Data Link می‌باشد. در واقع در این لایه استانداردهای سخت‌افزاری رسانه‌های انتقال و برنامه‌ها و درایورهای راه‌انداز در شبکه را تعریف می‌کند. همچنین در این لایه مشخص می‌کند که نوع پروتکل انتقال داده و نیز نحوه ارسال داده بر روی شبکه و نوع قالب گذاری برای ارسال را بر عهده دارد که در شبکه‌های مختلف تفاوت دارد.

لایه اینترنت (Internet)

این لایه معادل لایه سوم (Network) در مدل OSIبوده  و دقیقاً همان کار را در این مدل انجام می‌دهد. در این لایه است که پروتکل‌های متنوع اینترنت رخ نشان داده و بسته‌های مختلف را بر روی اینترنت و شبکه‌های بزرگ از مبدأ به سمت مقصد آن هدایت می‌کنند. در این لایه پروتکل‌های متعددی چون ARP – RIP – DHCP – ICMP و بسیاری دیگر از پروتکل‌های معروف سرویس می‌دهند. در شکل زیر تصویر یک بسته IPv4 در این پروتکل مشاهده می‌کنید که در پست بعدی به بررسی دقیق این بسته و موارد گنجانده‌شده در آن خواهیم پرداخت.

بسته IP

مهم‌ترین کار ای لایه همانند لایه شبکه در مدل OSI مسیریابی بسته‌ها در شبکه و نیز قابلیت اطمینان سرویس است.

 

لایه انتقال (Transport)

این لایه دقیقاً معادل لایه چهارم مدل OSI بوده و تمامی کارهای انتقال یعنی ارتباط ماشین‌های انتهای و نیز ایجاد یک ارتباط مطمئن برای پروسه‌های کاربردی دو میزبان را فراهم می‌آورد. این لایه نیز یک بسته مختص به خود با اطلاعات خاص خود دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌کند و در مورد جزئیات داخلی این بسته در آینده بحث خواهیم کرد.

قطعه لایه انتقال

لایه کاربرد (Application)

این لایه معادل سه لایه 5 تا 7 مدل OSI یعنی لایه‌های Session – Presentation –Application هستند و تمامی کارهای آن در این مدل در یک‌لایه خلاصه‌شده‌اند. این لایه بر اساس داده‌های رسیده از لایه زیرین خود به برنامه های سطح بالا و کاربردها سرویس ارائه میدهد مانند انتقال فایل از طریق پروتکل FTP و بسیاری از موارد دیگر.

در دو تصویر زیر معروف‌ترین سرویس‌های لایه کاربرد (Application) همراه با نوع سرویس (TCP یا UDP) و نیز شماره پورت اتصال هر کدام را مشاهده می‌کنید.

سرویس های لایه کاربرد

سرویس های لایه کاربرد


در پست بعدی درباره بسته IPv4 صحبت خواهیم کرد و به واکاوی این بسته مهم در شبکه خواهیم پرداخت.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۵/۲۳
  • ۱۳۰۴ نمایش
  • Admin-2

GNS3

cisco

eve-ng

osi

service-level Agreement

tcpip

سیسکو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی